Dokładność pomiarów i dostosowanie wilgotności dla DHT22

User avatar
milion81
Posts: 188
Joined: Mon May 07, 2018 8:34 am

Tue Oct 22, 2019 7:32 pm

Witam.
Dzisiaj postanowiłem skalibrować swoje czujnik DHT22 w Supli za pomocą legalizowanego higrometru i jestem w mocnym szoku :shock: .
Wiedziałem że pomiar nie jest super dokładny ale nie że aż tak mocno.
Tak duża różnica ma kolosalne znaczenia dla sterowania np. wentylacją wyciągową w domu a tak właśnie planuje na dniach zrobić, przy takich wynikach pewnie wentylator nigdy by się nie wyłączył.
Z tego co wyczytałem to dla DHT22 błąd pomiaru wilgotności to 2% i tyle jest jak najbardziej do zaakceptowania.

Po pomiarach chciałem dostosować wilgotność ale można tylko maksymalnie o 10%, da się to jakoś zwiększyć ?
Attachments
wyniki .jpg
wyniki .jpg (69.48 KiB) Viewed 422 times
dostosowanie.jpg
dostosowanie.jpg (283.58 KiB) Viewed 422 times
Last edited by milion81 on Wed Oct 23, 2019 7:14 am, edited 1 time in total.
User avatar
Robert Błaszczak
Posts: 573
Joined: Sat Dec 22, 2018 8:55 pm
Location: Zielona Góra
Contact:

Tue Oct 22, 2019 7:42 pm

U mnie odczyty wilgotności z czujnika Si7021 są bardziej zbliżone do Twoich z legalizowanego higrometru. Niestety nie mam dostępu do takowego, więc nie mam jak sprawdzić. Ale podobno dokładność Si7021 przy pomiarze wilgotności jest zdecydowanie lepsza od DHT22.
Pozdrawiam
Robert Błaszczak
https://www.blaszczak.pl
User avatar
shimano73
Posts: 939
Joined: Sun Feb 28, 2016 12:27 pm
Location: Orzesze

Tue Oct 22, 2019 7:53 pm

Ja w swojej stacji niedługo zamontuje sht30/31 do regulacji wilgotności zasysanego powietrza przez sds011
, będę mógł porównać z bme 280
W elektronice jak nie wiadomo o co chodzi to zwykle chodzi o zasilanie
Patryk
Posts: 549
Joined: Mon Jan 07, 2019 7:51 pm

Tue Oct 22, 2019 7:57 pm

Od paru dni mam BME280 i on pokazuje wilgotność ok 47%.
Natomiast 2 czujniki DHT22 wskazują ok 60÷62%.
Pierwsze myślałem, że mam coś nie tak z tym BME280.
Ale jak podłączyłem trzeci dht22 i zaczął wskazywać ok 50%, to też doszedłem do wniosku, że chyba jest coś nie tak z tymi DHT22.
Teraz Ty mnie w tym utwierdziłeś.
Last edited by Patryk on Tue Oct 22, 2019 8:46 pm, edited 1 time in total.
User avatar
milion81
Posts: 188
Joined: Mon May 07, 2018 8:34 am

Tue Oct 22, 2019 8:24 pm

Zrobiłem teraz pomiary zwykłym domowym higrometrem i wynik są bardzo zbliżone do tego legalizowanego, wilgotność jest o 2% niższa a temperatura 1C niższa więc spokojnie można sprawdzić zwykłym.
User avatar
klew
Posts: 231
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:16 pm

Tue Oct 22, 2019 9:52 pm

Ja mam jeden DHT22 sprzed roku i trzy nowe. Te trzy pokazują wilgotność zgodnie +-1%. Ten starszy daje zawsze +8-9% więcej niż te nowe.
User avatar
milion81
Posts: 188
Joined: Mon May 07, 2018 8:34 am

Wed Oct 23, 2019 7:13 am

U mnie te trzy pierwsze używam ponad rok i tu pomiary znacząco odbiegają od rzeczywistości. Czwarty jest nowy dopiero co go kupiłem i tu pomiar jest prawidłowy. Może faktycznie z czasem one się rozjeżdżają z pomiarami? Mam jeszcze jeden nowy, dzisiaj go podłącze i zobaczę co pokazuje.
User avatar
Lucas
Posts: 446
Joined: Mon Jul 31, 2017 7:11 am
Location: Chrzanów

Wed Oct 23, 2019 8:29 am

Jak wrócę do pracy w przyszłym tygodniu, to porównam moje AM2302 (DHT22) i dwie sztuki AM2301 (DHT21) z legalizowanym termohigrometrem LAB-EL LB-520. Sam jestem ciekaw.
8x Sonoff Basic, 1x Sonoff Touch, 2x ROW-02, 1x SRW-03, 1x SLW-01, 1x BW-SHP6, 2x Smart DGM, kilka modułów na D1 mini... i notoryczny brak czasu na więcej
GH + Trådfri + RM mini 3
User avatar
milion81
Posts: 188
Joined: Mon May 07, 2018 8:34 am

Wed Oct 23, 2019 9:19 pm

Tak jak pisałem wcześniej podłączyłem jeszcze jeden nowy i wyniki (poz. 5) jak w załączniku.
Z moich wyników wniosek taki, że z wiekiem DHT22/21 bardzo mocno przekłamuje pomiary.
Jestem ciekaw jak u Was to wygląda, bo może u mnie to zbieg okoliczności.
:?:
Attachments
wyniki2.jpg
wyniki2.jpg (77.37 KiB) Viewed 264 times
Arek.kandula
Posts: 286
Joined: Mon Dec 24, 2018 8:52 am

Mon Nov 11, 2019 10:11 am

Patryk wrote:
Tue Oct 22, 2019 7:57 pm
Od paru dni mam BME280 i on pokazuje wilgotność ok 47%.
Natomiast 2 czujniki DHT22 wskazują ok 60÷62%.
Pierwsze myślałem, że mam coś nie tak z tym BME280.
Ale jak podłączyłem trzeci dht22 i zaczął wskazywać ok 50%, to też doszedłem do wniosku, że chyba jest coś nie tak z tymi DHT22.
Teraz Ty mnie w tym utwierdziłeś.
Jaki soft masz do bme280
Post Reply