Sonoff MINI z wyjściem bezpotencjałowym

Mantrak
Posts: 4
Joined: Wed Oct 12, 2022 6:59 am

Post

UWAGA: przeróbka prezentowana w tym wątku dotyczy urządzenia na zasilanie sieciowe 230 V. Urządzenie nie posiada separacji galwanicznej, więc nie wolno do niego połączać żadnych urządzeń, które będą zamontowane poza obudową (termometry, krańcówki itp.) Brak separacji galwanicznej grozi pojawieniem się potencjału 230 V na zaciskach niskonapęciowych "GND".
Podłączenie grozi porażeniem prądem, a w konsekwencji utratą życia lub zdrowia.

Post zachowany wyłącznie w celach edukacyjnych. Nie wykonuj samemu przeróbek urządzeń zasilanych 230 V jeśli nie posiadasz ku temu odpowiedniego wykształcenia specjalistycznego.
---
Poniżej orginalna treść posta:
---

Witam wszystkich zainteresowanych tym tematem.
Przeglądając nasze forum oraz szeroko pojęty internet nie natknąłem się na informacje o sposobie przeróbki Sonoff mini na moduł z wyjściem bezpotencjałowym.
Było to dla mnie o tyle istotne, że układ jest dość tani, mały i ma jedno wejście i jedno wyjście. Czyli wszystko by coś uruchomić i sprawdzić czy wykonało swoje zadanie. W moim przypadku brama.
Przechodząc do sedna. Zdjęcia wstawiłem w jednego pdf'a, a koncepcję cięcia macie poniżej.

Bierzemy naszego małego pacjenta na warsztat. Układ jest dość ciasno upakowany.

1. Na zdjęciu pierwszym usunięta cyna z trzech elementów które musimy wyciągnąć. Przy tym zadaniu trzeba wykazać się wprawą w używaniu lutownicy i odsysarki :D. Płytka jest warstwowa, więc chwilę trzeba pogrzać by cała cyna się upłynniła.

2. Usuwany listwę zaciskową, przekaźnik oraz kondensator.

3. Na zdjęciach 2 i 3 zaznaczyłem miejsca gdzie trzeba rozciąć ścieżki. Jak się potem okazało w płytka ma prawdopodobnie jeszcze jedną warstwę i samo rozcięcie ścieżki od Lin do pola nogi przekaźnika nic nie daje. Końcowo dremelem wyciąłem szczelinę na wylot i dodałem nowe połączenie dla Lin i pola dla nogi kondensatora. Co widać na zdjęciu nr 4. Ścieżka dla Nin jest po obu stronach płytki. Nie było nic pomiędzy.

4. Dla pewności sprawdzamy miernikiem, czy na pewno nie ma przejścia pomiędzy polem dla nogi przekaźnika i Lin oraz pomiędzy polami Nin, które powinny być już rozcięte.

5. Jeżeli wszystko jest ok, to wkładamy wszystkie elementy i lutujemy je. Na koniec dodajemy połączenie z kawałka przewodu pomiędzy nogą przekaźnika i przedostatnim zaciskiem Nin, który teraz będzie naszym COM. To pokazuje zdjęcie 5.

6. Można przy okazji jeszcze polakierować płytkę.

Samego programowania tej płytki z funkcją krańcówki nie będę opisywał, bo to na pewno na forum było wałkowane wielokrotnie.

Mam nadzieję, że komuś się przyda mój krótki poradnik. Pozdrawiam.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
robertklepacki94
Posts: 1275
Joined: Thu Sep 02, 2021 1:06 pm

Post

Mantrak wrote: Sun Jan 08, 2023 10:44 pm Witam wszystkich zainteresowanych tym tematem.
Przeglądając nasze forum oraz szeroko pojęty internet nie natknąłem się na informacje o sposobie przeróbki Sonoff mini na moduł z wyjściem bezpotencjałowym.
Było to dla mnie o tyle istotne, że układ jest dość tani, mały i ma jedno wejście i jedno wyjście. Czyli wszystko by coś uruchomić i sprawdzić czy wykonało swoje zadanie. W moim przypadku brama.
Przechodząc do sedna. Zdjęcia wstawiłem w jednego pdf'a, a koncepcję cięcia macie poniżej.

Bierzemy naszego małego pacjenta na warsztat. Układ jest dość ciasno upakowany.

1. Na zdjęciu pierwszym usunięta cyna z trzech elementów które musimy wyciągnąć. Przy tym zadaniu trzeba wykazać się wprawą w używaniu lutownicy i odsysarki :D. Płytka jest warstwowa, więc chwilę trzeba pogrzać by cała cyna się upłynniła.

2. Usuwany listwę zaciskową, przekaźnik oraz kondensator.

3. Na zdjęciach 2 i 3 zaznaczyłem miejsca gdzie trzeba rozciąć ścieżki. Jak się potem okazało w płytka ma prawdopodobnie jeszcze jedną warstwę i samo rozcięcie ścieżki od Lin do pola nogi przekaźnika nic nie daje. Końcowo dremelem wyciąłem szczelinę na wylot i dodałem nowe połączenie dla Lin i pola dla nogi kondensatora. Co widać na zdjęciu nr 4. Ścieżka dla Nin jest po obu stronach płytki. Nie było nic pomiędzy.

4. Dla pewności sprawdzamy miernikiem, czy na pewno nie ma przejścia pomiędzy polem dla nogi przekaźnika i Lin oraz pomiędzy polami Nin, które powinny być już rozcięte.

5. Jeżeli wszystko jest ok, to wkładamy wszystkie elementy i lutujemy je. Na koniec dodajemy połączenie z kawałka przewodu pomiędzy nogą przekaźnika i przedostatnim zaciskiem Nin, który teraz będzie naszym COM. To pokazuje zdjęcie 5.

6. Można przy okazji jeszcze polakierować płytkę.

Samego programowania tej płytki z funkcją krańcówki nie będę opisywał, bo to na pewno na forum było wałkowane wielokrotnie.

Mam nadzieję, że komuś się przyda mój krótki poradnik. Pozdrawiam.

Jeszcze powiedz że zasilasz tego miniacza z sieci 230V ? :shock: :shock: :shock:
Wziąłem udział w Supla Offline Party 2023
Mantrak
Posts: 4
Joined: Wed Oct 12, 2022 6:59 am

Post

W standardzie jest z 230v na wejściu i na wyjściu. Właśnie jego atutem jest to, że ma wewnętrzny zasilacz. Modułów zasilanych niskim napięciem jest pełno na rynku.
Czemu tego się tak obawiasz?
User avatar
Robert Błaszczak
Posts: 4477
Joined: Sat Dec 22, 2018 8:55 pm
Location: Zielona Góra

Post

O ile przerobiłeś obwód przekaźnika na beznapięciowy, to już nie zrobiłeś tego dla czujnika otwarcia bramy. A to już może być problem, bo na "masie" kontaktronu może pojawić się potencjał 230V. Co dalej, to już chyba nie muszę pisać...
Pozdrawiam
Robert Błaszczak


Moja prywatna strona: www.blaszczak.pl
Mantrak
Posts: 4
Joined: Wed Oct 12, 2022 6:59 am

Post

Masz rację. Wczoraj przy sprawdzaniu pod napięciem też do tego doszedłem:-) Akurat w bramie nie jest to problem, bo tam również jest wyjście bezpotencjałowe poprzez przekaźnik.
Domyślam się, że napięcie na tym Wejściu jest dla neonówki przy standardowym włączniku, więc jego występowanie jest realizowane przez jeden z tranzystorów. Stawiam na Q2. Masz jakieś sugestie, które z połączeń trzeba "poprawić"?
User avatar
klew
Posts: 10432
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:16 pm
Location: Wrocław

Post

Pozwoliłem sobie wstawić na górze w pierwszym poście ostrzeżenie i informację, aby tak nie robić.

Napędy bram praktycznie zawsze posiadają zasilacze i mają wyjścia do podłączania dodatkowych urządzeń do sterowania bramą. Z reguły jest wyprowadzone napięcie z zakresu 12-36 V DC lub AC.

Do sterowników bram najlepiej jest używać urządzeń dostosowanych do pracy na takim napięciu, np. SBW-0x, a z urządzeń DIY, np. Sonoff SV, Yunshan i wiele innych.
Taki Yunshan ma jedno gotowe wejście z optoizolacją oraz przekaźnik bezpotencjałowy.
User avatar
Robert Błaszczak
Posts: 4477
Joined: Sat Dec 22, 2018 8:55 pm
Location: Zielona Góra

Post

Najlepsza poprawa to zamiana na SBW-0x. To chińskie "coś" ma tak zaprojektowaną całą przetwornicę, więc albo wylutowanie wszystkich elementów całego toru zasilającego i zastosowanie przetwornicy 24V > 3.3V, albo zastosowanie po stronie czujnika otwarcia transoptora ale z pełną separacją galwaniczną. Oznacza to, że obwód nadajnika transoptora musisz zasilić z centrali bramowej i broń Boże nie możesz połączyć mas urządzeń.
Pozdrawiam
Robert Błaszczak


Moja prywatna strona: www.blaszczak.pl
kurus
Posts: 1222
Joined: Wed Jan 15, 2020 8:17 pm

Post

A czy istnieje jakiś sonoff który ma separacje galwaniczna? Często tez ludzie przerabiają sonoff basic na beznapoeciowy ale czy ma on separacje? Dużo jest ofert tego sonoffa z czujnikami temp ds18b20
User avatar
Robert Błaszczak
Posts: 4477
Joined: Sat Dec 22, 2018 8:55 pm
Location: Zielona Góra

Post

Podał Ci @klew
Pozdrawiam
Robert Błaszczak


Moja prywatna strona: www.blaszczak.pl
User avatar
klew
Posts: 10432
Joined: Thu Jun 27, 2019 12:16 pm
Location: Wrocław

Post

kurus wrote: Tue Jan 10, 2023 10:15 am A czy istnieje jakiś sonoff który ma separacje galwaniczna? Często tez ludzie przerabiają sonoff basic na beznapoeciowy ale czy ma on separacje? Dużo jest ofert tego sonoffa z czujnikami temp ds18b20
Z reguły transformator zapewnia separację.
Basic z tego co kojarzę miał transformator. Ale nie mam żadnego basica u siebie i pewności nie mam czy w każdej wersji tak było.
Natomiast nie jestem elektrykiem i nie wiem czy transformator tutaj zawsze gwarantuje bezpieczeństwo.

Jak chcesz się bawić, to baw się na urządzeniach na 3-36 V, a nie na 230 V. Na niskonapięciowych z reguły ryzykujesz tylko uszkodzeniem elektroniki, ale przynajmniej nie zrobisz krzywdy sobie ani innym czytającym Twoje rady.
Z prądem nie ma żartów i nie bez przyczyny forum elektrody jest takie monotonne i każdy w kółko powtarza: jak się nie znasz, to nie rób tego.

Natomiast samo przerabianie basica to też problem. Coś zrobisz nie tak i podasz 230 V na napęd, albo na bramę.

Ogólnie przy napędach bram nie ma potrzeby używania urządzenia na 230 V. Napęd bramy ma zasilacz i możęsz podłączyć się pod zasilanie z napędu (one z reguły mają wyjścia do podłączania urządzeń). Jeśli chcesz koniecznie Sonoffa, to użyj Sonoff SV.

Return to “Zrób to sam”